Monikanavaisessa markkinointiviestinnässä ratkaisee viesti, eivät kanavat

Monikanavainen markkinointiviestintä on nykypäivän taikasana, joka lyödään pöytään, kun iso kampanjapyörä laitetaan pyörimään. Usein se nivotaan samaan nippuun digitaalisen markkinoinnin kanssa, mutta monikanavaisuutta ei ole missään määrin rajattu verkkoon.

Mutta mikä sitten tekee siitä parempaa?

Tähtää, älä roiski

Monikanavaisuus on pohjimmiltaan yksinkertainen asia. Se ei tarkoita tiettyjen kanavien tai ennalta määrättyjen viestimuotojen käyttöä, vaan oikean viestin ajamista oikeaan kanavaan oikealle kohderyhmälle. Kanava voi olla printti, televisio tai some, kunhan se vain tavoittaa kohteensa ja tukee viestiäsi.

Kanavien lisäksi kampanjassa on mietittävä myös sopivat viestit. Yksi viesti ei toimi kaikissa kanavissa, eivätkä kaikki kanavat ole samanlaisia. Siksi monikanavainen viestintä on myös moniviestistä.

Tavoitteena ei ole viestien jatkuva tykittäminen mahdollisimman moneen kanavaan. Päinvastoin. Tehokas monikanavaisuus kohdistaa viestit halutuille kohderyhmille juuri näiden käyttämissä kanavissa siten, että kokonaisuus tukee kampanjan tavoitteita. Määrä ei voi korvata laatua.

Suunnittele, testaa, toteuta. Rinse and repeat

Monikanavaisuus on kuin muutkin työkalut – kyse ei ole sen koosta, vaan siitä miten sitä käyttää. Tehokas, hyvin suunniteltu kampanja saa asiakkaat sivuillesi ja ovipumpun huutamaan hoosiannaa. Huonosti tehtynä se on pelkkää spämmäystä ilman huomioarvoa.

Ja kuten aina, menestyneen kampanjan perussääntö on tulosten seuraaminen. Kampanjalla on oltava konkreettinen tavoite, jonka toteutusta seurataan reaaliajassa. Jos tavoite ei täyty, on toimenpiteitä tai viestiä korjattava – simple as that.

Kiinnostuitko monikanavaisen markkinointiviestinnän mahdollisuuksista? Hyvä, sillä me olemme niistä innoissamme. Kysy vaikka.

EIJA TAMMI
p. 0400 639 604
eija.tammi@jabadabaduu.fi

YHDESSÄ.

Monikanavaista markkinointiviestintää